Pénz7 2016 - archívum

A tudás kamatozik! – 2016. március 7-én kezdődött az iskolások pénzügyi ismereteit fejlesztő programsorozat

Szakmai intézmények, tanárok, diákok és pénzügyi szakemberek részvételével, rangos előadásokkal és diákok látványos produkciójával kezdődött el 2016. március hetedikén a második magyarországi „Pénz7”. A nemzetközi kezdeményezéshez csatlakozó hazai programsorozat a szakmai összefogás jegyében jött létre a fiatalok pénzügyi tudatosságának fejlesztése érdekében. A Pénz7 a Magyar Bankszövetség és a Pénziránytű Alapítvány szervezésében, az Emberi Erőforrások Minisztériumának szakmai támogatásával valósul meg. A március 7-11. között zajló pénzügyi témahéten több mint 102 ezer diák ismerkedhet meg az őket is érintő hétköznapi pénzügyi témákkal. 2015-ben a családi költségvetés, 2016-ban a megtakarítások és pénzügyi tervezés alapkérdései alkotják az ismeretanyag gerincét. A tananyagot 4 korosztály számára tapasztalt pedagóguscsapat fejlesztette ki, majd próbaórákon való tesztelés után beépítették a bankszektor szakértőinek gyakorlati észrevételeit és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szakmai állásfoglalását is. A programhoz a pénzügyi szektorból 250 önkéntes banki szakember csatlakozott, akik az óravezető tanárokat segítve, a pénzügyi tudatosság nagyköveteiként vitték el az ismereteket az iskolákba.

Magyarország ismételten csatlakozott az Európai Pénzhét (avagy European Money Week) közel 30 országot átfogó kezdeményezéséhez. Hazánkban a meghirdetett programra jelentkező általános- és középiskolák diákjai egyedi fejlesztésű tananyagok segítségével szerezhetnek hasznos és gyakorlatorientált pénzügyi ismereteket. Ehhez a „Pénz7” szervezői egységes óraterveket, feladatsorokat és tanári segédanyagokat készítettek.

Az életkori sajátosságoknak megfelelően kialakított tanórai anyagok idén már négy korosztály számára készültek: a 3-4. osztályosok mellett a felsősök anyaga differenciáltan, 5-6. és 7-8. osztályos diákoknak külön került kialakításra, illetve a középiskolás korosztály (9-12. évfolyam) is a saját igényeire szabott képzésben részesül.

A március 7-én kezdődő program rendhagyó, játékos, szemléltető eszközöket felsorakoztató óráin a pénzügyi tervezés megalapozása mellett a megtakarításokkal kapcsolatos alapismeretek átadása a cél.

A program diákok számára még színesebbé, érdekesebbé tételére a Bankszövetség tagbankjai, az érintett minisztériumok és a MNB szakértő munkatársai közül kétszázötvenen vállalták, hogy önkéntes alapon ellátogatnak egy-egy iskolába, ahol a felkészült pedagógus oldalán a megtakarításokról és pénzügyi tervezésről beszélgetnek majd a diákokkal. A banki önkéntesek részvételével zajló órákon ki-ki a maga korosztályi szintjén ismerkedik az alapvető pénzügyi folyamatokkal, a bankrendszer lakossági szerepével és a megtakarításokkal – amiből a kamatszámítás rejtelmei sem maradhatnak ki.

Dr. Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára elmondta: a pénzügyi tudás növelése a legbiztosabb eszköz arra, hogy a ciklikus gazdasági válságok során a pánikreakciók és a válság elhúzódása elkerülhető legyen. Ezért az Európai Bankföderáció (EBF) magyar tagszervezeteként a Magyar Bankszövetség vállalta fel a „Pénz7” programsorozat koordinálását. A magyaros szervezőkészséget mi sem mutatja jobban, minthogy a páneurópai rendezvénysorozathoz tavaly csatlakozó országként a magyarországi program rögtön csúcsra tört – sehol máshol nem sikerült ennyi embert mozgósítani már az első évben. A főtitkár kiemelte: ehhez a sikerhez szükség volt arra, hogy a kezdeményezést első perctől kezdve egyöntetűen támogatta a teljes bankszektor, továbbá szakmai partnerként felkarolta az Emberi Erőforrások Minisztériuma, valamint a hazai pénzügyi nevelés emblematikus szervezete, a Pénziránytű Alapítvány, amely társszervezőként aktív szerepet vállalt a programhét eseményeinek kidolgozásában.

„A diákok és a pedagógusok egyaránt hatalmas érdeklődést mutattak – tavaly és idén is – a pénzügyi programhét eseményei iránt. A „Pénz7” így igazolja annak az elgondolásnak a helyességét, hogy érdemes egy-egy kiemelt témával témahetek keretében színesíteni az iskolai képzési anyagokat. A külső, kompetens szakértők bevonása révén rá lehet irányítani a gyerekek figyelmét fontos, a mindennapi életben való magabiztosabb, jobb eligazodást segítő ismeretekre. Ezért szerepel az idei tanévben – a már visszatérő Pénz7 mellett – informatikai és környezettudatossági témahét is” – hangsúlyozta Pölöskei Gáborné, az EMMI miniszteri biztosa.

„Immár második alkalommal láthatjuk számszerű bizonyítékát annak a példaértékű összefogásnak, amely a pénzügyi kultúra fejlesztése érdekében bontakozott ki Magyarországon.” – fogalmazott Hegedűs Éva, a Magyar Bankszövetség elnökségének tagja, a „Pénz7” vezetői támogatója. Rámutatott: a magyar „Pénz7” európai összehasonlításban is rendkívül sok diákot ér el, hiszen  a 2016. évi tematikus héthez 788 általános- és középiskola, 1435 pedagógus csatlakozott. A Pénz7 üzenetei 102 ezer diákhoz jutnak el. Ráadásul – hangsúlyozta a szakember – szülőként mindannyian tudjuk, hogy az élményt nyújtó iskolai eseményekről a gyerekek szívesen számolnak be otthon, így az idei Pénz7 fő üzenetei – a megtakarítások és a pénzügyi tervezés fontossága – sok ezer családban is témaként jelenik majd meg. „A program közös sikerei nem jöhettek volna létre, ha a hazai pénzügyi kultúra fejlesztésében feladatot vállaló EMMI, Pénziránytű Alapítvány, NGM és a kereskedelmi bankok nem adtak volna szakmai iránymutatást és tevőleges támogatást a Pénz7 megvalósításához” – tette hozzá.

A Pénziránytű Alapítvány által 2015-ben készített felmérés megmutatta: a kutatás előtti egy évben a hazai lakosság kisebb része, 42 százaléka rendelkezett megtakarítással, és pénzügyi céljai csak a lakosság 47 százalékának voltak. Azok körében viszont, akik rendelkeznek hosszabb távú pénzügyi tervekkel, tízből kilencen tettek is valamit a célok eléréséért.  A felmérés azt is megmutatta, hogy a pénzügyekkel tudatosan foglalkozók között – jövedelmi helyzettől függetlenül – jóval magasabb a megtakarítással bírók aránya.  A Pénziránytű Alapítvány fő célja a pénzügyi tudatosság gyermekkorban való elsajátításának támogatása, és ebben kiemelt szerepet játszhatnak a közoktatás keretein belül megvalósuló, több tíz ezer diákhoz eljutó programok – nyilatkozta Szuromi-Kovács Ágnes, a Pénziránytű Alapítvány ügyvezető igazgatója.

Az eseményen a Pénz7 „pénzügyi kultúra nagykövete” díjak is kiosztásra kerültek. Az idei díjat egyéni kategóriában Hergár Eszter, a Pénziránytű Alapítvány kuratóriumi elnöke, Prof. Dr. Lentner Csaba, közgazdász, tanszékvezető egyetemi tanár és Bánki Andrea, az EMMI stratégiai referense vehették át példaértékű munkájukért a pénzügyi kultúra fejlesztése terén. A Pénz7 program megvalósítását az idei évben a legnagyobb elkötelezettséggel és aktivitással támogató intézmények – a Raiffeisen Bank Zrt. és az MKB Bank Zrt. – ugyancsak átvehették az elismeréssel járó oklevelet és emléklapot.

A lezajlott ünnepélyes megnyitón 10 olyan pedagógust díjaztak, akik az elmúlt évben segítették a társszervező Pénziránytű Alapítvány által támogatott BankVelem Programot. A programban résztvevő diákok az alapvető pénzügyi, banki ismereteket játékos formában, de valós környezetben sajátíthatják el. 

A nyitóeseményről készült videót ide kattintva tekintheti meg.

A tananyagokról bővebben:

A legkisebbek – egy klasszikust segítségül hívva – a tücsök és hangya meséjének rajzos-játékos feldolgozásával indítják a programot, és szólásmondásokkal, magyar pénzek képeivel, szójátékokkal színesítve járják körbe a takarékosság témáját.

Az ötödik-hatodik osztályosok a vágyaik és lehetőségeik között próbálhatnak  egyensúlyt teremteni, kiszámolva például: hány csokiról kell lemondani egy horgászfelszerelés megszerzéséért. Így a pénzügyi tervezést, költségvetés-készítést a gyakorlatban kipróbálva ismerhetik fel a pénzügyi tudatosság, takarékosság jelentőségét.

A hetedik-nyolcadikosok is hasonló próbákon esnek át: eltérő pénzügyi személyiségtípusba tartozó diákok  döntéseit értékelhetik, pénzügyi tervet készítenek egy vágyott kerékpár megszerzéséért, egy nyári tábor megvalósításáért. A tanulság megfogalmazása itt se maradhat el: miért is fontos takarékoskodni?

A középiskolások egy mindenkit érintő témát, a szalagavató előkészületeit élhetik most át a pénzügyi tervezés szemszögéből. Nyisson-e az osztály bankszámlát? Mennyiért kérjünk fel tánctanárt? Mennyiért béreljünk táncruhát? És a belépők ára? Lehet, hogy diákmunkára is szükség van a fedezet előteremtéséhez? Ezekre a kérdésekre keresnek együtt frappáns, megfontolt válaszokat.

______________________________________________________________________________________

A 2016. évi projekthét keretében egy-egy iskolai tanórába önkéntes pénzügyi szakemberek is bekapcsolódtak, akiket a szervezők közvetítettek az erre igényt tartó iskolák számára. Az osztályfőnöki és egyéb (pl. életvitel, matematika) órák keretében megvalósuló interaktív tanórai anyagokban a pedagógusok - akár pénzügyi szakértő önkéntest is meginvitálva - játékosan mutatták be a diákoknak a pénzügyi alapfogalmakat. A tanórai anyagok és a kapcsolódó tanári segédletek, valamint a felkészítő anyagokmagas szakmai színvonalát az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) lektorálása biztosította, így az átadott ismeretek bárki számára egyszerűen elsajátíthatóak.

A 2016. évi tananyag fő témája a pénzügyi tervezés és a takarékosság volt.

A szakértők által összeállított 2016-os képzési anyag az alábbiakat tartalmazza:

  • 3*45 perces (1+1+1 óra), gyakorlatorientált tananyag, 4 korcsoport – alsó-, felső tagozatos (5-6. és 7-8. osztályos), valamint középiskolások – számára kifejlesztve és az OFI által lektorálva;
  • pedagógus segédlet és felkészítő anyag.

A tanórai anyagok a rendelkezésre álló időkeret függvényében használhatók, és lehetővé teszik akár egy, akár több, egymásra épülő tanóra megtartását.

A Pénz7 2016 kísérő programjai voltak:

  • pedagógus felkészítő oktatás, amely a 120 órás továbbképzési keretbe beszámítható (5 órában);
  • a Pénz7-től induló interaktív pénzügyi vetélkedők, versenyek, melyekről a későbbiekben részletes tájékoztatást küldenek a szervezők, és segítenek játékosan fenntartani a tanulók figyelmét a téma iránt.

A Pénz7 2015-ben és 2016-ban készített tanyagait a Pedagógusoknak menüpont alatt találja, korosztályonként felosztva.

A 2016-os Pénz7 Nyitóesemény fontosabb pillanatai